27 Şubat 2008 Çarşamba

KARAKALEM RESİM YAPIMI


MALZEMELER:
Resim kağıdı
2B resim kalemi

Kara kalem çalışmaları için çeşitli yumuşaklıklarda kurşun kalemlerin yanı sıra kömür kalem ya da füzen benzeri malzemelerle birlikte hamur silgi kullanabilirsiniz. Böylece resimlerinizdeki ışık-gölge dağılımını dengeler ve hataları daha kolay giderebilirsiniz. Başlangıç olarak "H" benzeri sert kalemlerle çalışmanız ve resminiz ilerledikçe daha yumuşak kalemlere geçmeniz, ışık-gölge dağılımını dengede tutmanıza yardımcı olacaktır. Tabi kağıt seçiminiz de oldukça önemli. Dokulu kağıtlar, üzerlerinde daha fazla kalem izi tutacağından, resminiz size daha çekici görünecektir. Yine de yeni başlayanların daha az dokulu ve az gramajlı kağıtlar tercih etmesini tavsiye ederiz. Aksi takdirde resmi fazla koyultarak bir anda tamamen kararmış bir desenle karşı karşıya kalabilirsiniz.


Karakalem tekniği ile dilediğiniz kompozisyonu tek renk olarak çalışabilirsiniz. Ayrıca bu çalışmalar resimleyeceğiniz yağlı boyalar için egzersiz niteliği taşıyacaktır. Eskiz defterlerine gerçekleştireceğiniz bu çalışmalar ilerde muhteşem tablolara dönüşebilirler.


1) Objelerin taslaklarını çıkartın
Kağıdınız üzerine objeleri yerleştirmenize yardımcı olması için kağıdınızı eşit büyüklükte karelere bölebilirsiniz. Üç objeji de sadece kontür olarak, 2B kaleminizi kağıda fazla bastırmadan kağıda yerleştirmeye çalışın. Objelerin ayrıntılarına girmeyin ve yanlışlık yapmaktan korkmayın.


2) Taslağı tamamlayın
Objelerin kağıt üzerine yerleşimi sizi tatmin ediyor ise, şişe ve sürahi üzerindeki küçük detayları ekleyebilirsiniz. Kağıda doğru yerleşmiş ve birbirleriyle doğru ilişkilendirilmiş nesneler gölgelendirmeye hazırlar.


3) Şişeyi gölgelendirin
Işığın nesnelerin üzerine nasıl düştüğünü dikkatlice inceleyin. Kömür kalemle çalışmaya başlayarak gölgelendirmelere başlayın. Sivri uçlu kömür kalemle yapacağınız sert ve yumuşak kalem darbeleriyle, ışıklı bölgelere geçmemeye dikkat ederek şişeyi gölgelendirin. Şişenin yuvarlak formunu vermek için dönen formunu takip eden çizgiler kullanmaya çalışın.


4) Bardağa form kazandırın
Şişenin ağzı gibi detayları kömür kalemin ucunu iyice inceleterek çalışın. Ardından bardağa dönün, sağ yanındaki gölgeli bölgeyi oluşturmak için kaleminizi biraz daha bastırarak kullanın. Solundaki ve üst tarafındaki ışıklı bölgeleri boş bırakın.




5) Sürahi üzerinde çalışın
Çizimini tamamladığınız bölgelerin üzerine bir parça kağıt yerleştirin ki, kurşun kalem kağıt üzerinden dağılıp resminizi kirletmesin. Ardından sürahiyi gölgelendirmeye başlayın. Yine ışık alan bölgeleri açıkta bırakarak dikey çizgilerle gölgelendirme yapın.



6) Sürahiyi biraz koyultun
Kademe kademe ilerleyerek nesnelerin üzerine düşen gölgeleri koyulaştırın. Gerek gördünüz alanlarda ışığı belirginleştirmek için silginiz ile kurşun kalem lekelerini silerek daha parlak ışık olurturabilirsiniz.




A Kağıda yerleştirme
Nesnelerin detaylarına girmeden önce kompozisyon genel hatlarıyla kağıda yerleştirildi ve objelerin birbirlerine olan orantıları kontorl edildi.

B Kurşun kalem kullanmak
Hata yapma ihtimaline karşı taslak 2B kalemle çizildi. Ardından çalışma kömür kalemle tamamlandı. Kömür kalem neredeyse tüm kurşun kalem izlerini gizledi. Unutmayın kurşun kalem kömür kalemden daha açık tonlar yaratır ve daha yumuşak bir sonuç verir.

C Üç boyutlu görüntü
Natürmortta gördüğünüz üç nesne de yuvarlak forma sahipler. Bu etkiyi kağıda taşımak için kontür çizmek yeterli olmayacaktır. Bu sebeple gölgelendirme, objelerin formlarını ortaya çıkaracak şekilde yapıldı.

SULUBOYA RESİM YAPIMI


MALZEMELER
Sulu boya kağıdı
2B kalem
Sulu boya fırçaları: 3, 7 ve 10 numara yuvarlak ince uçlu, 25 mm yassı
Karıştırma tabağı ya da palet
Su dolu bir kavanoz
Kağıt mendil ya da kağıt havlu Doğal sünger
6 renk sulu boya: Ultramarine mavi, Cobalt mavi, Ochre sarısı, Ivory siyah, Alizarin crimson, Cadmium kırmızı


RENK TESTİ

Renkler kağıdın üzerine uygulandığında palette olduğundan çok farklı görünebilirler. Bu nedenle resim üzerine uygulamadan önce her rengi denemekte fayda vardır. Bu deneme kullanacağınız rengin isteğinizi karşılayıp karşılamadığını açık ya da koyu olup olmadığını görmenizi sağlar. Kağıdın türü ve rengi boyanın görünümünü etkileyeceğinden test de aynı kağıt üzerinde yapılmalıdır.


1. İşe çizimle başlayın 2B kaleminizi kullanarak seçtiğiniz fotoğraflara bakıp tasarladığınız konunun çizimini yapın. Bunu yaparken detaylara inmeyin, sadece boyamaya başladığınızda renkleri nerelere uygulayacağınızı gösterecek birkaç düzgün hat işinizi görecektir. Gökyüzünün oluşturduğu uzayıp giden boşluk bu resmin önemli bir unsuru olduğundan ufuk çizgisinin dikkatlice konumlandırılması gerekmektedir. Bu resimde gökyüzü tüm alanın üçte ikilik kısmını kaplamaktadır.


2. Bulutlu bölgeleri nemlendirin Yassı fırçayı kullanarak bulutların yerleştirileceği alanları temiz suyla hafifçe ıslatın bu sayede bulutları boyamak için kullanacağınız mavi boya, kağıda sürdüğünüzde bu nemli bölgelere dağılacaktır. Bu işlemi, olabildiğince hafif, bilekten ve kısa darbelerle yapın.



3. Gökyüzünü boyamaya başlayın Şimdi gökyüzünün kademeli görünümünü oluşturmanın zamanı geldi, bir tabağın içinde küçük bir miktar ultramarine maviye su ekleyin ve 10 numara yuvarlak fırçayı kullanarak gökyüzünü yukardan aşağıya çabuk ve serbest darbelerle boyamaya başlayın. Mavi boyayı bulutların üst kısımlarına nemlendirilmiş alanlara dokunmadan uygulayın.



4. Mavi boyayı sulandırın Gökyüzünün aşağı kısımlarına doğru indikçe, biraz daha su katarak renginizin tonunu açın ve boyayı serbest hareketlerle bu alana yaymaya devam edin. Bulutların alt kısımlarında mavi boyayı daha önce nemlendirilmiş alanların etrafında hafifçe dolaştırın, bu mavi boyanın hafifçe dağılmasını sağlayıp, bulutlarının alt kenarlarına gerçekçi bir görünüm kazandıracaktır.


5. Ufuk çizgisinin tonunu açın Gökyüzünü olabildiğince çabuk tamamlayın (en ideali bunun nemlendirilen bulutlar kurumadan önce yapılmış olmasıdır, yine de eğer gerekliyse bulutlara biraz daha temiz su sürmeniz mümkündür) Ufuk çizgisinde, ultramarine karışımına biraz daha su ekleyerek gökyüzünü daha solgun ve sakin bir hale getirin. Aynı zamanda boyaya azar azar cobalt mavi ekleyerek denizi de düzenli fırça darbeleriyle boyayın.


6. Fazla nemi alın Gökyüzünün boyanması tamamlandıktan sonra boya ve suyun fazlasını kağıt mendil ya da kağıt havlu kullanarak alın. Bu daha açık alanlar yaratmanıza ve rengin dağıldığı ve yoğunlaştığı yerleri düzeltmenize yardımcı olacaktır. Daha sonra temiz bir süngerle bulutların alt kısımlarını hafifçe dokunarak yumuşatın.



7. Bulutları gölgelendirin Bulutların alt kısımlarına sulandırılmış ivory siyah ve biraz alizarin crimson karışımıyla gölgelendirme yapın. Boyayı seyrek ve geniş darbelerle uygularken No.7 yuvarlak fırça kullanın. Boyanın kendiliğinden dağılmasına izin verin.


8. Gölgeleri yumuşatın Bir parça kağıt mendille boyanın fazlasını alın ve tonları açın. Bulutlara üç boyutlu bir görüntü verebilmek için gölgeli alanların alt kısımlarındaki daha koyu parçaların bazılarını olduğu gibi bırakın. Ardından oluşmuş olabilecek sert hatlardan kurtulmak için bulutları son bir kez süngerleyin.



9. Denizi boyayın No.3 yuvarlak fırçayla daha önce denizi boyamak için ultramarinin biraz siyahla karıştırılması sonucu oluşturduğumuz boyayı kullanın. Gökyüzünün rengi gibi denizin rengi de ufuk çizgisine doğru soluklaşır. Ancak deniz için güçlü tondaki rengi, dolu bir fırçayla aşağıdan yukarı doğru uygulanmalı, yukarı doğru çıkıldıkça da renge azar azar su eklenmelidir. Dalgaları meydana getirmek ve köpük görüntüsü vermek için alttaki dokudan parçalar bırakarak, boyayı yatay fırça darbeleriyle sürmelisiniz.


10. Kayığı gölgelendirin Yine No.3 fırçayı kullanarak kayıkların iç kısımlarını ivory siyah ile boyayın. Kayığın diğer bölümleriniyse deniz için hazırladığınız karışımla boyayın, ancak yan kısımların ve kabinin kenarlarıyla arka kısmı boyamadan bırakın.


11. Ön planı boyayın Büyük bir alanı kaplayan sahil ve kumulları boyamak için daha büyük bir fırçaya ihtiyacınız olacaktır. Kumu boyamak için içine biraz alizarin crimson karıştırılmış Ochre sarısını yatay ve geniş darbelerle uygulayın. Boyarken fırça darbeleri arasından beyaz kağıdın görünür bırakılmasına dikkat edin, bu kuma bir parıltı katıp gerçekçi bir görüntü verecek ve güneşli bir plaj izlenimi yaratacaktır.


12. Kumlara ışıltı katın Boyanın kurumasına izin vermeden kağıt havlunun düz kenarını kum tepeciği boyunca gezdirerek boyanın bir kısmını emmesini sağlayın. Bu işlem kumsalın kıvrımları üzerine güneş ışığı düştüğü izlenimi verecektir.


13. Plajı gölgelendirin Kumsal içindeki gölgeleri ochre sarısının içine biraz alizarin crimson ve ulramarine eklenmesi sonucu elde edilen karışımının, biraz daha sıcak bir tonunu 7 numara fırçayı kullanarak oluşturun.


14. Kayık üstündeki detayları boyayın Kabini ve kayık üzerindeki bantları biraz ivory siyah ile koyulaştırılan cadmium kırmızısıyla boyandı. Direk gibi ince detaylarsa rigger fırça kullanılarak siyahla boyanmıştır. Son olarak kayığın yan tarafındaki gölgeleri ultramarine ve alizarin crimsonun morumsu karışımıyla güçlendirin.


BİTTİ

YAĞLI BOYA RESİM YAPIMI


MALZEMELER
35 x 46cm boyutlarında bez tuval
Fırçalar: No.4 fırça, No.7 yassı, No.4 yuvarlak
Terebentin
Bez
8 tüp yağlı boya: Cadmium sarı, Ultramarine mavi, Cadmium kırmızı, Cerulean mavi, Ochre sarısı, Titanium beyaz, Burnt umber, Naples sarı



1. Ana hatları oluşturun Eşit miktarlarda cadmium sarı ve ultramarine mavi içine katacağınız çok az cadmium kırmızı ile elde edeceğiniz karışımla, 4 numara fırçayı kullanarak resmin ana hatlarını kabaca oluşturun. Resmin ilk aşamasında bu nötr rengin kullanılmasının nedeni, biraz terebentinle sulandırılarak sıvı bir kıvam verilen bu haki tonlu boyanın, manzara içinde emilip, resim bittiğinde fark edilmez hale gelecek olmasıdır.


2.Koyu ve açık tonlu alanları belirleyin Yine 4 numara fırçayı kullanarak bazı temel renk bloklarını boyayın. Buradaki amaç tuvalde beyaz renk bırakmamak ve her tarafı açık ve koyu tonlarla kapamaktır. Ağacın üst kısmındaki koyu alanı, taslak için hazırladığınız karışıma bir parça cerulean mavi ekleyerek boyayın.


3. Karanlık bölgeleri geliştirin Rahat, gevşek fırça darbeleri ile ochre sarısı ve ultramarine karışımını ağacın altına, çalı çitlere ve ön plana ekleyin. Biraz ochre sarısı ve beyazla arka planı boyayın. Kalın boyaları bir bezle silin. Resmin canlı kalmasına dikkat edin. Bez parçasıyla boyayı silerek araba yolunda tekerlek izi çizin.

RESMİ GELİŞTİRİN
Resmin ana hatları ortaya çıktıktan sonra şimdi yapılacak şey, orta ve uzak plan üzerinde çalışarak resme derinlik katmak olacaktır.


4. Uzaklık hissi verin Uzak bölgeler mavi ile belirginleştirilmelidir. Arka planda detay olmayacağı için çok basit tutmalısınız. Cerulean mavi ile beyazı karıştırın ve bunu paletinizdeki yeşile ekleyin. 7 numaralı küt fırça kullanarak arka planda çizimler yapın.


UZMAN TAVSİYESİ
Yapraklı ağaçları boyamak
Ağacı boyadıktan sonra gökyüzünün rengiyle kenar kısımlarının üzerinden geçin. Bu sonradan ağacı boyamaktan daha kolay olacaktır.


5. Gökyüzünü boyayın 7 numaralı küt fırça kullanarak gökyüzünü boyayın. Bunun için soluk ve mid mavi ile beyaz ve cerulean maviyi karıştırın. Kısa fırça darbeleri kullanın. Alttaki açık rengin de ara ara gözükmesini sağlayın. Böylece bir iki bulutlu gökyüzü görünümü elde edersiniz.


6. Yeşillikleri belirginleştirin Ultramarine mavi, cadmium sarı ve biraz burnt umber kullanarak koyu bir gölge rengi hazırlayın ve No:4 fırça kullanarak ağacın iç kısımlarına sürün. Kısa küçük fırça darbeleri kullanın. Sonra, cerulean mavi, biraz sarı, beyaz karıştırarak mavimsi yeşil oluşturun. Dalların üst kısımlarına bu rengi uygulayarak yaprak salkımları yaratın. Ön planda çalı çitlerinin yanındaki çimenlere de bu rengi uygulayın.


7. Uzaktaki güneş ışığını gösterin Ochre sarısı, beyaz ve cadmium sarıyı karıştırın. No:7 fırça ile bu parlak sarı, rengi gün ışığı ile aydınlanmış bölgeye uygulayın. Karışıma biraz daha beyaz ekleyerek uzakta, ufuk çizgisine yakın bulunan çayırları boyayın.


8. Orta alanı boyayın Tekerlek izi pembe – bej bir renge sahip. Bu rengi elde etmek için naples sarı, beyaz ve cadmium kırmızıyı karıştırın. Bu renkle gelişigüzel şekilde yolu boyayın. Alttaki rengin yer yer gözükmesini sağlayın. Ağaçların gölgelerini boyamak için ultramarine mavi, burnt umber ve cadmium kırmızı ile beyaz kullanın.


İLERİ AŞAMALAR
Kompozisyondaki tüm ton farklılıkları, çimlerin ve yeşilliklerin başlıca detayları, çeşitli fırça darbeleriyle belirginleştikten sonra, resmimiz aslında tamamlanmış durumda. Ancak ön plandaki bazı detaylarla resmin derinliğini ve ilginçliğini artırabilirsiniz.


9. Çitlerin üzerinden geçin Uzaktaki çitler bir tür odak noktası görevi görüyorlar ve kompozisyonun önemli bir parçasını oluşturuyorlar. Onları boyamaktansa bir bezi terebentine batırıp üzerinden geçin. Böylece tuvalin beyaz rengi ortaya çıksın.



10. Ön planı meydana çıkarın Burnt umber’a cadmium kırmızı ve ultramarine mavi katarak ön plandaki çiçekleri ve çimleri koyulaştırın. Bu gölgeli şekiller uzak ve orta planın soluk renkleri arasından kontrast oluşturarak ortaya çıkacaktır.


11. Resmi değerlendirin Resimden biraz uzaklaşın ve eleştirel gözle bir bakın. Ön plana özellikle dikkat edin. Sonra orta plana ve geri plana bakın. Ön planın sol tarafı çok detaylandırılmış ve resmin geri kalanından kolaylıkla ayırt ediliyor. Ancak sağ taraf biraz daha güçlendirilmek istiyor.


12. Ön planı güçlendirin Şimdi ön plana biraz daha şekil çizmenin vakti geldi. Resmi ilginçleştirmek için biraz daha detay katmamız gerekiyor. No:4 fırça kullanarak çalıları burnt umber, cadmium kırmızı ve ultramarine mavi ile karıştırın. Bu karışıma daha fazla kırmızı ve mavi ekleyerek pembe çiçekler yapın.


BİTTİ